LEAHY, SIOBHÁN / WILIAM, DYLAN
No es coneix una pràctica més efectiva per produir un impacte significatiu en el rendiment dels estudiants que l'avaluació formativa a l'aula. A Integrar la valuación formativa en la enseñanza, els autors Dylan Wiliam i Siobhán Leahy lliuren una guia pràctica i clara per als professors, centrada en cinc estratègies per millorar la pràctica docent i el rendiment dels estudiants.
1) Aclarir, compartir i comprendre les intencions l'aprenentatge i els seus criteris d'èxit.
2)Dissenyar discussions, tasques i activitats efectives que proveeixin evidències d'aprenentatge.
3)Lliurar retroalimentació que permeti que els estudiants avancin.
4) Impulsar els estudiants al fet que es vegin a si mateixos com un recurs d'aprenentatge per a uns altres.
5) Impulsar que els estudiants es visualitzin com a amos del seu propi aprenentatge.
Per a cada estratègia, els autors ofereixen una descripció general i una sèrie de tècniques molt pràctiques per implementar-les a les aules al llarg de tota la trajectòria escolar. A més d'orientar sobre quan i com usar les
tècniques específiques, ofereixen recomanacions, advertiments i millores per sostenir l'avaluació
formativa. Cada estratègia va acompanyada d'una pauta de reflexió per al professor, un full de
planificació de la classe i un full d'observació de parells, que l'ajudaran a realitzar una
implementació efectiva.
Presenta una guía práctica basada en cinco estrategias clave para realizar una evaluación formativa: Clarificar, compartir y comprender las intenciones de aprendizaje y sus criterios de éxito; diseñar discusiones, tareas y actividades que proporcionen evidencias de aprendizaje; entregar retroalimentación que permita a los estudiantes avanzar; fomentar que los estudiantes se vean como recursos de aprendizaje para otros y promover que los estudiantes se visualicen como dueños de su propio aprendizaje. Se ofrecen descripciones y técnicas prácticas para implementar estas estrategias, junto con pautas de reflexión, hojas de planificación de clases y hojas de observación de pares para una implementación efectiva.